Ściślejsze związki dzieci z naturą prowadzą do ich bardziej harmonijnego rozwoju. Głęboko zakorzenione w psychologii dziecięcej dążenie do odkrywania natury poprzez bezpośredni kontakt ze wszystkimi jej aspektami, jest kluczowe dla kształtowania się ich osobowości, emocji oraz wartości moralnych i społecznych. Umożliwia również zaspokojenie jednych z podstawowych potrzeb najmłodszych – potrzeby ruchu, doświadczeń sensorycznych i poznawania otaczającego świata. Niestety, współczesne trendy skłaniają dzieci ku spędzaniu większości czasu przed ekranami komputerów czy smartfonów, co niewątpliwie hamuje naturalne procesy ich rozwoju. W rezultacie, dzieci stają się przebodźcowane, co przekłada się na problemy z prawidłowym rozwojem emocjonalnym i fizycznym. Badania naukowe potwierdzają natomiast, że zaangażowanie dzieci w aktywności związane z ogrodnictwem przynosi wiele korzyści zdrowotnych oraz wspomaga ich rozwój na wielu płaszczyznach.
Naturalna ciekawość towarzysząca dzieciom od najmłodszych lat jest motorem napędowym ich rozwoju. Dzieci są naturalnymi odkrywcami, dla których nowe doświadczenia sensoryczne stanowią bodźce stymulujące rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Warto zatem wspierać i kierować tę niezaspokojoną chęć poznawania nowych rzeczy ku aktywnościom na świeżym powietrzu. Jednym z nich może być praca w ogrodzie, która oprócz samej zabawy, niesie ze sobą wiele korzyści. Ale jakie dokładnie?
Przede wszystkim regularne zaangażowanie dzieci w prace ogrodnicze przynosi korzyści dla ich zdrowia fizycznego – poprawiają się siła, wydolność oraz koordynacja ruchowa. Ponadto, bliskie kontakty z naturą, ziemią i roślinami wpływają na doświadczenia sensoryczne małych odkrywców, które uczestniczą w procesie integracji sensorycznej – umiejętności organizmu do przetwarzania różnego rodzaju wrażeń zmysłowych. Dzięki temu dzieci są w stanie lepiej pojąć realia otaczającego świata oraz efektywniej reagować na różne bodźce.
Joanna Legutko, doradca ogrodniczy i wiceprezes przedsiębiorstwa W.Legutko, podkreśla też edukacyjne aspekty uprawiania ogrodnictwa przez dzieci. Dzieci, które mają możliwość praktycznego poznawania życia roślin, ich potrzeb oraz procesów biologicznych i ekologicznych wpływających na ich wzrost, zdobywają cenną wiedzę, która dodatkowo rozbudza ich naturalną ciekawość. Działalność ta wymaga jednak również od dzieci rozwoju pewnych umiejętności praktycznych, takich jak obsługa narzędzi ogrodowych, sadzenie, pielęgnacja roślin, planowanie przestrzeni czy podstawy matematyki służące do liczenia nasion czy mierzenia odległości między sadzonkami.
Na koniec warto też podkreślić, że bliski kontakt z naturą oraz uprawa własnych warzyw i owoców może pozitwnie wpłynąć na preferencje żywieniowe najmłodszych. Wyniki badań wskazują, że dzieci zaangażowane w ogrodnictwo częściej decydują się na zdrowsze wybory żywieniowe, wybierając spożywanie warzyw i owoców, które samodzielnie uprawiały.