Sztuka adaptacji klas szkolnych do współczesnych potrzeb edukacyjnych

W moim odczuciu, tradycyjne sale lekcyjne, które są miejscem nauki dla młodego pokolenia, nie przystają do aktualnych standardów pomieszczeń. Dynamiczny rozwój sektora biurowego, gdzie wnętrza są dostosowywane do komfortowego i długotrwałego przebywania w nich, a także stymulują do wymiany idei oraz dzielenia się doświadczeniami, kontrastuje z utrwalonym obrazem sal lekcyjnych. Jak więc przemodelować klasę, by stawała się płaszczyzną sprzyjającą rozwijaniu myślenia analitycznego, pracy grupowej i kreatywności u młodych ludzi?

Kluczową zmianą powinno być zapewnienie uczniom większej przestrzeni na wyrażanie siebie poprzez prezentowanie swoich pomysłów i rozwiązań problemów.

Taki efekt można osiągnąć na wiele sposobów. Przykładowo, poprzez instalację wielu tablic na różnych ścianach sali. Innym pomysłem jest pokrycie całych ścian farbą tablicową lub zakupienie mobilnej, dwustronnej tablicy. Taka tablica łatwo zmienia swoje położenie, a jej dwustronność daje przestrzeń dla dwóch grup rozwiązujących zadania. Również rulon papieru i flipchart to użyteczne narzędzia tworzące atmosferę sprzyjającą pracy zespołowej. Jeżeli sala lekcyjna utworzy kilka takich miejsc, uczniowie sami będą skłonni korzystać z nich do zapisywania i analizowania zagadnień, zazwyczaj w pozycji stojącej. Tradycyjne ustawienie ławek można zastąpić układem typu „wyspa”, promującym swobodną komunikację pomiędzy uczniami. Jeżeli na to pozwala budżet, warto rozważyć zakup mobilnych stolików.

Takie modyfikacje umożliwiają uczniom wpływanie na układ własnej przestrzeni nauki. Kolejnym atutem jest dostępność laptopów dla uczniów. Taka koncepcja sali lekcyjnej ma za zadanie inspirować do aktywności zespołowej!