Uczeń wykorzystuje sztuczną inteligencję do pisania prac szkolnych – wynagrodzony oceną 5

Nowoczesne technologie szybko znajdują swoje zastosowanie w różnych aspektach życia, a młode pokolenie jest niezwykle biegłe w ich wykorzystaniu – nawet jeśli chodzi o pomoc w nauce. Chat GPT, narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, pozwalające na dialog i odpowiadanie na zadane pytania, zyskuje popularność wśród uczniów jako pomocnik w pisaniu wypracowań.

To właśnie przez chat GPT Asia, uczennica siódmej klasy szkoły podstawowej, napisała charakterystykę głównego bohatera „Hobbita”, którą omawiali w zeszłym roku. Nauczycielka nie zorientowała się w tej sztuczce, dzięki czemu Asia otrzymała najwyższą ocenę. Znajomość narzędzia zawdzięcza swojej matce, która korzysta z niego zawodowo, jednak sama przyznaje, że z charakterystyką poradziłaby sobie bez problemu, gdyby tylko miała na to więcej czasu.

Jednak nie wszystkie próby wykorzystania AI do robienia pracy domowej kończą się sukcesem. Użytkowniczka TikToka, a_ps89, która jest nauczycielką, opublikowała nagranie, na którym oddaje uczniowi pracę napisaną za pomocą chatu GPT. Ocena? Najniższa możliwa – jedynka.

Komentarze pod nagraniem na TikToku są różne. Niektórzy uważają, że skoro to praca domowa, uczeń ma prawo skorzystać z pomocy. Inni zwracają uwagę, że nawet do napisania pracy za pomocą chatu trzeba umieć się dobrze posłużyć tym narzędziem i przemyśleć treść, zamiast bezmyślnie przepisywać generowane odpowiedzi. Wiele osób sugeruje też, że istnieją narzędzia do wykrywania twórczości AI, ale wystarczy również przepytać ucznia z treści pracy, aby dowiedzieć się, czy sam ją napisał.

Na szczęście, zdaniem pewnej polonistki z warszawskiego Ursynowa, chat GPT nie stanowi poważnego zagrożenia dla nauczycieli. Wiele lat temu nauczyciel wdrożyła zasadę pisania wypracowań tylko na lekcji – zarówno po to, aby zapobiec korzystaniu z pomocy sztucznej inteligencji, jak i by uniknąć sytuacji, gdy prace są pisane przez ambitnych rodziców czy starsze rodzeństwo. Jak mówi, doświadczony nauczyciel zawsze wie, kiedy praca nie została napisana samodzielnie.