Co się dzieje, kiedy dziecko nie jest w stanie zapamiętać określonego materiału? Pierwsze skojarzenie to zapewne nieodpowiednie traktowanie nauki – najprościej powiedzieć, że dziecko nie chce się uczyć.
Brak zainteresowania nauką
To nie przypadek, że brak zainteresowania nauką może wydawać się czymś oczywistym. Niemniej jednak musimy pamiętać o tym, że najważniejsze jest racjonalne myślenie. Sytuację należy oceniać zgodnie ze stanem faktycznym, a nie tym, co się wydaje.
Ponadto należy wziąć pod uwagę to, co dzieje się w naszym mózgu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że mózg może zastosować blokadę. Bardzo ważne jest również to, że zastosowanie tej blokady to coś, co da się racjonalnie wyjaśnić.
Kiedy mózg nie interesuje się nowymi informacjami?
Załóżmy, że coś wydaje się niezbyt ciekawe i na dodatek jest niezrozumiałe – czy jest to coś, o czym można pamiętać przez długi czas? Oczywiście, że nie i co najważniejsze, jest to świetny przykład wypierania niektórych wiadomości. Warto też odnieść się do wyrwania czegoś z kontekstu – wyrwanie z kontekstu nigdy nie jest wskazane. Ponadto nie sposób nie wspomnieć o wiedzy. Zadaniem nauczyciela jest przekazanie uczniom określonego materiału – przekazanie w taki sposób, aby określone informacje zostały zapamiętane. Gdy to się nie uda, uczniowie słyszą o czymś nieznanym. Można również powiedzieć, że słyszą o wiedzy nauczyciela – czy mózg zainteresuje się tym, co dotyczy wyłącznie nauczyciela? Na dobrą sprawę możemy mówić o barierze, która skutkuje barierą uniemożliwiającą zapamiętywanie.
Przykładów można wymienić więcej, ale to nie o liczbę przykładów chodzi. Najważniejsze jest zrozumienie sytuacji, a do tego wystarczy to, co już jest w tekście.
Wyciągnięcie właściwych wniosków
Niemniej jednak w dalszym ciągu nie doszliśmy do końca, wszak najważniejsze jest wyciągnięcie właściwych wniosków. Teoretycznie sprawa jest prosta, ale czy praktycznie też? To jest jedno z tych pytań, kiedy nie można się nikogo poradzić, gdyż trzeba skupić się na sobie.