Problemy z nauką to temat, który jest znany wielu uczniom (jak i rodzicom). Przedmiotów sporo, wymagań dużo, a i chciałoby się mieć czas na rozrywkę. Z pewnością nie jest łatwo.
Niektórzy mogą powiedzieć, że to przesada, ponieważ mowa o dzieciach. Niemniej jednak przesadą wydaje się coś innego, mianowicie zadawanie prac domowych (zresztą nie tylko to). W sumie to dobry moment na to, aby się nad czymś zastanowić – czy wiesz, jak często dorośli pracują w domu? Oczywiście nie chodzi o pracę zdalną, chodzi o pracę w biurze i w domu.
Można przypuszczać, że nie jest to zbyt częsta sytuacja. Nie ma też co ukrywać, że nie wszyscy pracują w biurze – specyfika pracy też jest ważna.
Czy wiem, co rozumie się przez naukę (uczenie się)?
Być może zadane pytanie wydaje się dziwne, ale nie ma się czemu dziwić. Niewykluczone, że są osoby, które nie zdają sobie sprawy z tego, czym jest nauka. Skupiając się na faktach, nauka jest określeniem procesu dzielącego się na następujące części:
- wzmacnianie połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi,
- kształtowanie nowych sieci,
- łączenie powstałych sieci.
To wszystko związane jest z możliwościami, jakie mamy. Oto możliwości, o których mowa:
- rejestrowanie i przetwarzanie informacji,
- zapamiętywanie (warto podkreślić, że spory wpływ na mózg mają bodźce z zewnątrz),
- regulowanie pracy.
Co więcej, mózg można ćwiczyć tak samo, jak choćby nogę.
Skuteczna nauka – czy coś takiego istnieje?
Czy istnieje coś takiego jak skuteczna nauka? Można przypuszczać, że ile ludzi, tyle opinii. Warto też pamiętać, że niemały wpływ mają stereotypy. Mówiąc wprost – wydaje się, że są osoby, dla których niska ocena jest równoznaczna, z tym że dana osoba się nie uczyła. Wiadomo, jakie podejście do nauki mają dzieci (nie wszystkie rzecz jasna), ale to nie oznacza, że można zakłamywać rzeczywistość. Czasem pewne informacje są trudne do zrozumienia. Być może nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale tak właśnie jest. Naturalnie działa to w dwie strony – jeżeli ktoś dostaje bardzo dobrą ocenę, nie musi to oznaczać wielu godzin nauki.
Wniosek z tego taki, że ważne są predyspozycje, weźmy sobie pod uwagę choćby poliglotów.
Czy są sposoby, które pozwalają na skuteczną naukę?
Zastanawiasz się nad tym, czy istnieją sposoby, dzięki którym można się skutecznie uczyć? Jeśli tak, przede wszystkim należy zacząć od tego, że nie każda osoba jest taka sama. Zresztą zawsze warto spojrzeć na jakiś przykład, dajmy na to zapamiętywanie – jak postępować, kiedy chce się coś zapamiętać?
Zapewne najczęściej dochodzi do mozolnego zapamiętywania. Naturalnie nie ma w tym nic złego, ale to niejedyne rozwiązanie. Powiedzmy, że czytasz książkę i przygotowujesz się do testu dotyczącego czytanej książki – czy masz jakiś pomysł, który pozwala na zapamiętanie istotnych informacji?
Przechodząc od razu do sedna, jedną z możliwości jest podzielenie tekstu na niewielkie fragmenty. Teoretycznie jest to coś, co raczej nie powinno nikogo zaskakiwać, ale w praktyce zapewne jest inaczej. Nawiązując do wyjaśnienia, w nauce obowiązuje taka sama zasada jak w sporcie – należy odpowiednio określić swoje siły. Jeżeli zdecydujesz się na zbyt duży wysiłek, nie ma szans na dobre efekty.
Pamiętaj o zagrożeniach!
Jeżeli myślisz o nauce, musisz liczyć się, z tym że mogą pojawić się pewne problemy. Z zagrożeniami można zetknąć się dosłownie wszędzie. Świetnym przykładem wydaje się dostęp do mediów społecznościowych. Media społecznościowe pozwalają na wiele, co jest równoznaczne, z tym że nietrudno zapomnieć o obowiązkach.
Media społecznościowe to niejedyne zagrożenie, to jedno z wielu zagrożeń. W ogóle najlepszym wyjściem jest wymienienie części z nich.
Co zniechęca do nauki?
- Pojawienie się rozpraszaczy (przykładem hałas czy latający owad).
- Otoczenie, które jest zaniedbane.
- Uczenie się bez przerwy.
- Zbyt częste przerwy na jedzenie.
- Brakujący tlen.
Na tych punktach zakończmy, ponieważ zagrożeń jest wiele. Chodzi o świadomość, trzeba mieć na uwadze, że łatwo o stratę czasu, jak i negatywny wpływ na zdrowie.