Czy szkoła uczy, tego co powinna?

W dobie Internetu i szybkiego dostępu do źródeł, w których można sprawdzić ogrom informacji, nauka o nich w szkole zdaje się być niepotrzebna. Czy związku z tym szkoły powinny postawić bardziej na rozwój umiejętności przydatnych w późniejszym, dorosłym życiu i zrezygnować z przekazywania surowej wiedzy?

Specjaliści zajmujący się poszukiwaniem pracowników mówią o pożądanych umiejętnościach, których zdecydowanie dziecko nie nauczy się w szkole.

Nauka myślenia krytycznego

Jak wspomniałam wyżej, Internet pozwala na dotarcie do niemalże każdej informacji, której akuratnie potrzebujemy. Oznacza to, że nie musimy już znać na pamięć historii Polski i wszystkich ważnych dat, bo wystarczy sprawdzić to w Internecie. W dodatku wiedza, którą dziecko musi nauczyć się na pamięć, by zdać kartkówkę, bardzo szybko jest zapominana. Co innego z nauką myślenia krytycznego, ona przyda się w rozwiązywaniu wielu problemów, które dziecko napotka w całym swoim dorosłym życiu i w pracy. Ważne jest wyciąganie wniosków z przeczytanych informacji, analiza i łączenie faktów, dzięki którym możemy znaleźć odpowiedzi na pytania i rozwiązywać problemy.

Empatia i praca w grupach

Przestarzały system edukacyjny nastawiony jest na indywidualne sukcesy ucznia. Uczy rywalizacji i bycia najlepszym, zapominając przy tym o empatii. A to właśnie praca w grupie rozwija zdolności odczytywania emocji innych, pokazuje różnorodność drugiej osoby i uczy akceptacji. Praca zespołowa to też dzisiaj najczęstszy model pracy w dorosłym życiu. Dlatego ważne jest, aby dzieci od najmłodszych lat zrozumiały, że harmonijna współpraca, korzystanie z umiejętności każdego członka grupy daje wymierne efekty. Oprócz tego w grupie dziecko może nauczyć się słuchania innych, ale też wyrażania i bronienia swojego zdania. Umiejętność funkcjonowania w grupie społecznej przynosi mniejsze straty w przypadku porażki i łatwiej rozwiązuje konflikty.

Kreatywność

Kreatywność to wymagana przez pracodawcę cecha, którą znajdziemy w prawie każdym ogłoszeniu o pracę. To bardzo ważne, aby móc myśleć nieszablonowo, szukać nowych, nieznanych rozwiązań. Tymczasem w szkole dzieci uczą się myśleć według utartego klucza, tak też wygląda ocena egzaminów maturalnych. Taki system edukacyjny zabija kreatywność i nie uczy odwagi.

Komunikatywność

Ta cecha ułatwia pracę i funkcjonowanie w grupie. Klarowne i swobodne wyrażanie się pomaga efektywniej dogadać się z innymi i ułatwić pracę grupową, a także zbudować przyjazne relacje społeczne. Komunikatywność to także umiejętność posługiwania się językiem obcym. O ile świadomość o przydatności języka obcego jest nam znana, to jednak sposób nauki w szkole pozostawia wiele do życzenia. Przede wszystkim po raz kolejny stosowana jest nauka utartych zwrotów i wykuwanie na pamięć reguł gramatycznych. To nie uczy komunikatywności, a raczej buduje bariery językowe i strach przed mówieniem w języku obcym, ponieważ zbyt mało poświęca się czasu na praktykę języka mówionego.