Zdarza Ci się rozproszyć podczas dłużzej nauki? Masz, wyrzuty, że jesteś zbyt leniwy na naukę? Może to nie Twoja wina, tylko sposobu, w jaki to robisz? Sprawdź, jak należy się uczyć….
W dzisiejszych czasach jesteśmy na każdym kroku rozpraszani przez wszelkiego rodzaju media społecznościowe oraz cyfrowe One kradną naszą uwagę. Dodatkowo, kiedy już się za co się zabieramy, chwytamy się czynności wielozadaniowych. Należy pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak udana wielozadaniowość. Przystępując do większego zadania składającego się z wielu mniejszych zadań z czasu, traci się energię i czas na zmianę kontekstu oraz zmienienie biegu myślenia i nastawienia. Za każdym razem mózg musi się na nowo uruchomić i skupić. Student lub uczeń, który ćwiczy w celu skupienia się wyłącznie na jednym przedmiocie lub zagadnieniu posiada wysoką intensywność skupienia, mimo, że studiuje na przykład zaledwie godzinę. Osiągnie podobne rezultaty jak kolega z roku lub z klasy, który uczy się kilka godzin.
Studenci którzy odnoszą duże na ogół sukcesy, nauczyli się skutecznie unikać wielozadaniowości. Nie spędzali dużo czasu wykonując pracę o niskiej efektywności, która była przeplatana licznymi przerwami oraz drobnymi rozproszeniami. Podczas nauki unikali regularnego sprawdzania portali społecznościowych lub sprawdzania maili – taki czas nauki skupiający się tylko i wyłącznie na jednym zadaniu jest najbardziej efektywny i prowadzi do większych osiągnięć.
Nieefektywne techniki nauczania.
Wielu uczniów nie zdaje sobie nawet sprawy, że rozpraszanie czasu nauki jest technika, którą stosują podczas pochłaniania nieskutecznie wiedzy. Techniki te są czasochłonne i dają poczucie mistrzostwa. Uczniowie nie uczą się we właściwy sposób. Czy są więc te nieefektywne techniki?
Nieefektywne przyswajanie wiedzy obejmuje długi okres czasu, dodatkowo to także studiowanie jednego przedmiotu przez długi okres czasu i powtarzanie wciąż na nowo i w kółko tych samych zwrotów. Wszystko w nadziei, że w końcu się uda. To również przeglądanie tylko jednego tematu wielokrotnie, bojąc się przejść do następnego. To tak zwana zablokowana praktyka. Także czytanie tego samego tekstu w kółko i w kółko bez głębszego skupienia i chęci zrozumienia go.
Naukowcy odkryli, że niżej wymienione techniki pomagają odnieść sukces i skutecznie przyswoić wiedzę, zwiększając możliwość zrównoważonej nauki oddalają widmo rutyny. Choć techniki te mogą się wydawać trudne, a także wymagają odpowiedniego poziomu skupienia i wysiłku, to jednak z biegiem czasu stają się bardzo korzystne. Choć na na początku spowalniają proces uczenia się, to w miarę upływu czasu znacznie większą szybkość i skuteczność przyswajania nowej wiedzy i pozwalają ja opanować na dłuższy okres czasu nie tylko na chwilę.
Samodzielne testowanie
Po pierwsze, kiedy uczniowie odpowiadają na pytania zadane samemu sobie. Nawet jeśli robią to niepoprawnie, to podczas nauki treści, ich nauka ulega poprawię. Badania pokazały, że wstępny test po każdym w segmencie treści poprawia wynik we wszelkich rodzajach testu i pozwalają ją usystematyzować.
Szybka praktyka
Ograniczenie czasu nauki jednocześnie zwiększając przynosi większe korzyści jednocześnie rozproszenie sesji nauczania czyli koncentracja na konkretnym temacie przez krótki okres czasu, ale rozłożona na kolejne dni jest najbardziej efektywna. Z początku może to byś niezwykle trudne, zwłaszcza jeżeli chcemy temat na już, jednak systematyczne zdobywanie wiedzy ze zwiększoną świadomością znacznie przyspiesza proces nauki. Bardzo pomaga w tej praktyce tworzenie kart fiszek lub po prostu małych karteczek z notatkami umieszczonych gdzieś w książce. Pozwala to skutecznie powrócić do danego tematu po nawet kilku dniach można. Także małe karty z pytaniami na które to po zajęciach można odpowiadać powracając do tematu, co kilka dni – one skutecznie przyswajają nawet duże porcję materiału
Skonstruuj własny quiz
Skonstruowanie quizu, na który odpowiesz za kilka dni, może wydawać się stratą czasu, jednak jest niezwykle skuteczny. Już samo przygotowanie pytań zmusza Cię do przejrzenia materiału i ponownego przeczytania treści. Odpowiadając na quiz, bez problemu zorientujesz się, które tematy należy jeszcze powtórzyć
Ucząc się staraj się powtarzać tematy i przerabiać materiały, które są ze sobą powiązane.
Nie muszą być ściśle z tej samej dziedziny wiedzy, ale ważne, aby miały ze sobą jakiś związek pozwala to szerzej spojrzeć na sprawę oraz łatwiej znajdować pewne zależności. O wiele prościej jest przyswajać wiedzę, która jest już umiejscowiona w jakimś kontekście i po prostu jest kolejnym puzzlem układanki niż wkuwać na pamięć ściany tekstu, które pozornie nie mają w tym momencie dla nas większego znaczenia
Parafrazuj i zastanawia się nad sensem
Jak często zdarza ci się przeczytać kilka akapitów z podręcznika i po wszystkim zdać sobie sprawę, że całkowicie nie masz pojęcia, co właśnie przeczytałeś? Czytając się dany tekst, staraj się go parafrazować używając innych pojęć i określeń, tak, aby zagadnienie i zjawisko móc opisać własnymi , prostymi słowami. Dtaraj się używać określeń jak najprostszych, tak, jakbyś tą wiedzę miał przekazać właśnie pięciolatkowi. W ten sposób możesz być pewien, że którą nabyłeś jest dla Ciebie dogłębnie zrozumiana i z łatwością przekażesz ją dalej, nawet zapominając ważniejsze terminy.