Jak dostosować metodę nauczania języka obcego do oczekiwań dorosłego kursanta?

Chociaż może się wydawać, że sposoby nauczania dzieci i dorosłych niewiele się od siebie różnią, w rzeczywistości te odrębne grupy wiekowe wymagają zupełnie odmiennego podejścia. Podczas gdy dzieci łatwo jest zainteresować i zmotywować do nauki, dorosły kursant jest o wiele bardziej wymagającym uczniem – jest świadomy swoich słabości i mocnych stron oraz posiada sprecyzowane oczekiwania względem efektu, który pragnie osiągnąć. Dorośli cel ten często pragną osiągnąć możliwie najszybciej, aby nie tracić czasu, a przez to trudniej jest ich zmotywować do nauki i utrzymać to zaangażowanie podczas całego kursu. Dlatego kursy językowe dla dorosłych bazują na specjalistycznych sposobach przekazywania wiedzy, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań każdego z uczestników.

Ustal priorytety i postaw realistyczny cel

Dorosły kursant nie może poświęcić na kurs włoskiego lub niemieckiego tyle czasu co dzieci i młodzież. Jest często zajęty pracą zawodową, studiami i sprawami rodzinnymi – z tego względu nie można oczekiwać od niego takiego zaangażowania jak od najmłodszych słuchaczy. Przed rozpoczęciem nauczania warto więc ustalić z każdym kursantem, jak wysoki priorytet ma dla niego nauka wybranego języka obcego. Zupełnie inne podejście należy przyjąć w przypadku ucznia, który planuje przeprowadzkę do Wielkiej Brytanii, a inne w przypadku słuchacza, który pragnie uczyć się dla przyjemności.

Następnie z każdym z uczniów warto ustalić realistyczny cel, który może zostać osiągnięty w okresie trwania kursu. Warto również pamiętać, by wytyczyć cele, do których kursanci będą mogli dążyć w krótkoterminowych perspektywach – dostrzegając swoje postępy, będą bardziej zmotywowani do osiągnięcia głównego celu.

Zadbaj o odpowiednią motywację

Odpowiednia atmosfera to podstawa każdych zajęć, niezależnie od tego czy prowadzisz zajęcia online, czy kurs angielskiego w Gdańsku w centrum szkoleniowym. Dobra szkoła językowa powinna postawić na lektorów, którzy zainteresują słuchacza i zaangażują go w dyskusję, np. wykorzystując materiały odwołujące się do tematów bliskich każdemu dorosłemu kursantowi. Warto jednak pamiętać, że aby nie zniechęcić uczniów, materiały powinny być dostosowane do ich poziomu znajomości języka i zawierać słownictwo, które będą mogli wykorzystać w praktyce.

Postaw na pragmatyczne podejście

Dorośli, przychodząc na kurs włoskiego lub francuskiego, mają wytyczony konkretny cel i oczekują zauważalnych rezultatów – takich, które utwierdzą ich w przekonaniu, że poświęcony czas i pieniądze nie poszły na marne. Dlatego prowadząc np. angielski dla dorosłych warto jasno sprecyzować i uargumentować powód nauki omawianych reguł gramatycznych lub wyboru danego zakresu słownictwa. Niezwykle ważne jest odpowiednie wprowadzenie do danego tematu. Jeśli dorosły kursant uzna, że dana struktura może przydać mu się w przyszłości, chętniej podejdzie do nauki i poświęci na nią więcej czasu i energii.

Nie zapominaj o zadaniach domowych

Niezależnie od tego, czy prowadzisz stacjonarny kurs angielskiego w Gdańsku i widujesz się ze swoimi uczniami, czy szkolisz swoich kursantów drogą internetową, praca domowa to podstawa! O tym niezbędnych elemencie warto uprzedzić uczestników odpowiednio wcześniej – dzięki temu każde zajęcia nabiorą stałej struktury, do której kursanci będą mieć okazję się przyzwyczaić. Choć wydawać by się mogło, że angielski dla dorosłych może obejść się bez zadania domowego, jak w przypadku zajęć dla dzieci, nawet najbardziej zapracowani uczniowie znajdą czas na wykonanie 5/10-minutowych ćwiczeń. Praca domowa nie musi wcale przybierać tradycyjnej formy, może być odsłuchaniem podcastu, obejrzeniem odcinka serialu lub uzupełnieniem krótkich ćwiczeń w specjalnej aplikacji. Ważne jest, by wybrana forma była przyjazna dla słuchaczy i nie została potraktowana przez nich jako konieczność i przykry obowiązek.

Nie traktuj dorosłych jak dzieci

Szkoła językowa, która prowadzi kursy językowe dla dorosłych, powinna przyjąć odpowiednie podejście, dostosowane do wieku słuchaczy. Warto pamiętać, że osoby dorosłe oprócz uczestnictwa w zajęciach mają wiele innych obowiązków i priorytetowych zadań do wykonania. Dlatego epizodyczne przypadki nieprzygotowania do zajęć lepiej traktować ze zrozumieniem i nie wytykać słuchaczom niewiedzy. Dobrą alternatywą dla niespodziewanych wejściówek i testów sprawdzających wiedzę są np. wspólne powtórki słownictwa na początku lub na zakończenie zajęć. Taka niezobowiązująca forma sprawia, że kursanci nie czują się oceniani i chętniej angażują się w powtarzanie materiału.

Nie rezygnuj z pracy zespołowej

Dorośli uczniowie, w przeciwieństwie do dzieci, mają pełną świadomość korzyści, możliwości i ograniczeń, jakie niesie ze sobą praca w zespole. Wzajemna pomoc wewnątrz grupy może mieć kluczowe znaczenie dla efektywnej nauki języka. Praca zespołowa zwiększa aktywność kursantów, pozwala się wzajemnie motywować i zachęca do porównywania wyników, a co za tym idzie – do pozytywnej rywalizacji.