Dlaczego część informacji jest szybko zapominana?

Nauczanie to podstawowa sprawa, z jaką mamy do czynienia w szkole. Niemniej jednak trzeba przyznać, że z efektami jest bardzo różnie. Wystarczy spojrzeć na oceny uzyskiwane przez uczniów – możemy mówić o ogromnych rozbieżnościach.

Niektórzy nie chcą się uczyć?

Można przypuszczać, że dla części osób sytuacja jest prosta – niektórzy nie chcą się uczyć. Takie myślenie jest jednak nie do końca zgodne ze stanem faktycznym. Owszem, część osób nie myśli o nauce, ale problem jest złożony. Ponadto wydaje się, że jest to coś, o czym raczej się nie słyszy.

Na ten temat można opowiadać bardzo długo, ale teraz skupimy się tylko na jednym – kiedy mózg człowieka szybko zapomina? Oczywiście kartkówki czy sprawdziany są istotne, ale musimy pamiętać o tym, że szybkie zapominanie również jest ważne. Kiedy szybko się czegoś zapomina, potem znowu trzeba uczyć się tego samego.

Powody szybkiego zapominania są różne – za przykład może posłużyć choćby brak zainteresowania i zrozumienia. Kiedy coś nie przekonuje, mózg automatycznie nie skupia się na zagadnieniu. Warto także odnotować, że dziecko musi być w pewnym sensie odkrywcą danej informacji. Ponadto nie jest to trudne – wystarczy wziąć pod uwagę zabawę, doświadczenia czy eksperymenty. Wypada też zatrzymać się przy lęku czy stresie – takie odczucia mogą wydawać się normalne, ale prawda jest taka, że mowa o czymś złym. Jeżeli mamy do czynienia z lękiem czy strachem, w mózgu zaczynają wydzielać się tzw. hormony stresu. Dla niezorientowanych – hormony te osłabiają część mózgu odpowiedzialną za produktywną naukę.

Są sprawy, w przypadku których edukacja wymaga zmian, ale nic nie wskazuje na to, abyśmy w najbliższym czasie mieli do czynienia z jakimiś nowościami. Czy też inaczej – można spodziewać się poruszania tematów o wątpliwym znaczeniu. Z drugiej strony nie chodzi w tym momencie o alibi – jedno jest nieustannie niezmienne – najwięcej zależy od uczniów.