Już w starożytności doceniano umiejętności retoryczne. Nic w tym dziwnego. Elokwencja nie jest dziś jedynie wizytówką człowieka, ale także skutecznym narzędziem w marketingu czy kontaktach międzyludzkich. Dlatego też o kształtowanie swoich językowych umiejętności powinniśmy dbać całe życie, nie tylko ograniczając rozwój do czasów szkolnych. Dziś samodzielna nauka języka polskiego może być zarówno efektywna, jak i przyjemna. Wystarczy poznać nowoczesne i skuteczne metody uczenia się.
Nowoczesne rozwiązania wspierają samodzielne uczenie się
Warto rozwijać swoje językowe umiejętności poza szkołą czy kursami wieczorowymi, np. korzystając z nowoczesnych i interaktywnych edukacyjnych portali. Jak udowodniono, wzięcie odpowiedzialności za własny proces uczenia się nie tylko podkreśli naszą sprawczość, motywując nas do dalszej pracy i zwiększając pewność siebie, ale także jest najefektywniejszym sposobem na osiągnięcie sukcesów edukacyjnych.
Musimy pamiętać, że np. dla wielu uczniów klasyczne 45 min nauki na lekcji to za mało, by napisać dobrą rozprawkę czy zrozumieć specyfikę epok literackich. Dlatego w zaciszu swoich czterech ścian odwiedzają m.in. popularne platformy edukacyjne, jak np. ta: https://www.zadania.pl/jezyk-polski/ksiazka/22/ponad-slowami-1-zakres-podstawowy-i-rozszerzony-cz-1-reforma-2019, na których znajdują praktyczne i rzetelne opracowania zadań szkolnych. Dzięki przykładowym odpowiedziom uczniowie w dowolnym momencie mogą sprawdzić, czy popełnili błąd, zrewidować swoje wnioski z opracowaniem eksperta i tym samym samodzielnie zoptymalizować naukę lub przygotować się do sprawdzianu czy pracy klasowej. Poznając schematy m.in. wypowiedzi pisemnych, uczniowie ćwiczą odpowiednią strukturę i składnię tekstu, którą potem mogą wykorzystać np. podczas egzaminów.
W sieci nie tylko znajdziemy szczegółowo opracowane zagadnienia językowe czy przydatne wskazówki wspierające rozwiązywanie zadań przeznaczone jedynie dla uczniów. To także niezwykłe bogactwo nowoczesnych stron i aplikacji oferujących rozwój słownictwa dla każdego.
Dziś poprzez smartfony czy komputery w dowolnym miejscu i czasie możemy rozwijać swoje kompetencje, wykonując interaktywne quizy, grając w gry edukacyjne, czy sprawdzając pisownię w słowniku on-line. Także tworząc teksty, jak np. służbowe maila, mamy dostęp do wszelkiego rodzaju korektorów tekstu, stron oferujących praktyczne porady językowe.
W ten sposób możemy dopasować materiał do swoich potrzeb i rozwijać to, czego potrzebujemy, omijając zbędne dla nas ćwiczenia czy umiejętności. Z pewnością nie każdy pracodawca wymaga od nas perfekcyjnej znajomości gramatyki czy fleksji.
Wspominaliśmy o starożytności i retoryce. Jej także możemy uczyć się za pomocą nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Tu z pomocą przychodzą popularne serwisy streamingowe, w których znajdziemy niezliczone filmy z nagranymi przemówieniami, poradnikami dotyczącymi tego jak mówić, cenne wskazówki profesjonalnych mówców.
Zalety rozwijania językowych umiejętności
Przyjęło się sądzić, że językowe umiejętności rozwijają jedynie humanistyczne kompetencje i służą wyłącznie porozumiewaniu się. Nic bardziej mylnego. Złożoność nauki języka sprawia, że kształtując komunikację, jednocześnie rozwijamy się w wielu dziedzinach i mówiąc wprost – ułatwiamy sobie życie. W jaki sposób?
M.in. krytyczne myślenie i rozumienie czytanego sensu oraz wyciąganie z niego odpowiednich wniosków mogą sprawić, że już zawsze będziemy wiedzieć, w jaki sposób czytać instrukcję, oficjalne obwieszczenie czy umowę bankową. Co więcej, dzięki umiejętności płynnego i świadomego czytania tekstów pisemnych uczniowie mogą lepiej uczyć się przedmiotów szkolnych, także tych określanych jako „ścisłe”, gdyż doskonale będziemy rozumieć polecenia i zadania z treścią i w ten sposób m.in. skracać czas spędzony nad pracą domową.
Z kolei płynne wypowiadanie się, elokwencja, bogaty słownik oraz znajomość zasad retoryki pozwolą nam nie tylko uzyskać dobrą i wymarzoną pracę, ale także nawiązywać kontakty z innymi czy rozwijać asertywność i pewność siebie. Tego rodzaju językowe umiejętności są niezbędne w reklamie, marketingu, a także wszędzie tam, gdzie operujemy słowem mówionym.