Zauważam, że pomieszczenia szkolne, gdzie młodzież zdobywa wiedzę, wydają się być osadzone w stagnacji. W porównaniu do nowoczesnych biur, które są zaprojektowane tak, aby tworzyć przyjazne i atrakcyjne środowisko do spędzania długich godzin, wymiany myśli i doświadczeń, klasyczna sala lekcyjna zdaje się być miejscem z innego świata. Jak więc przekształcić nasze sale lekcyjne tak, aby stymulowały rozwój myślenia krytycznego, pracy zespołowej i kreatywności u młodych uczniów?
Najistotniejszym krokiem jest zapewnienie większej przestrzeni dla uczniów, która pozwoli na swobodne wyrażanie swojego potencjału i prezentowanie innowacyjnych pomysłów oraz rozwiązań.
Możemy to osiągnąć na wiele sposobów. Przykładowo, można zainstalować dodatkowe tablice na różnych ścianach klasy. Alternatywnym rozwiązaniem może być pokrycie całej ściany farbą tablicową lub zakup dwustronnej tablicy na kółkach. Taka tablica jest łatwo przenośna i umożliwia pracę dwóm zespołom jednocześnie. Rolka papieru i tablica flipchart również mogą przyczynić się do kreowania środowiska korzystnego dla pracy zespołowej. Jeżeli w klasie utworzymy kilka takich „stref pracy”, na pewno zmotywujemy uczniów do aktywnego korzystania z nich, zapisując i analizując materiał na stojąco. Tradycyjny układ ławek można zastąpić aranżacją „wysp”, co umożliwi swobodną komunikację między uczniami. Przy odpowiednim budżecie warto rozważyć zakup przenośnych stolików.