Program edukacyjny „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci” opracowany przez Samsung jest propozycją sprostania wyzwaniom związanym z ochroną najmłodszych użytkowników internetu. Program promuje aktywne zaangażowanie rodziców i nauczycieli w dbałość o bezpieczeństwo dzieci w świecie cyfrowym, zarówno w domu, jak i szkole. Po zakończeniu pierwszej edycji programu, która była pilotażem, rozpoczyna się kolejna podróż w cyfrową przestrzeń, do której mogą już zgłaszać się chętni.
Program skierowany jest głównie do dzieci w wieku 7-9 lat, a także ich opiekunów, rodziców i nauczycielek oraz nauczycieli. W ramach debiutanckiej edycji „Stacji Galaxy” wzięło udział 289 placówek edukacyjnych, 1445 pedagogów, 28 900 dzieci oraz 400 aktywnych rodziców. Zorganizowano także 24 wydarzenia i pokazy lekcyjne. Ze względu na duże zainteresowanie, Samsung poprosił uczestników o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i opiniami. Analiza tych informacji znalazła odzwierciedlenie w raporcie przygotowanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę.
Badanie ewaluacyjne umożliwiło zebranie cennych uwag nauczycieli z całego kraju, którzy zaangażowali się w program. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nie tylko o ich odczuciach i opinii na temat zajęć, ale również o ich pomysłach na przyszłość. Ciekawe jest to, że program miał pozytywny wpływ nie tylko na uczniów, ale też na nauczycieli – 77% z nich uznało, że poszerzyło swoją wiedzę z zakresu nowych technologii – powiedział dr Szymon Wójcik, Koordynator Działu Badawczego z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak wynika z raportu, pedagodzy docenili możliwość wyboru dostępnych materiałów, co umożliwiło im dostosowanie treści do potrzeb dzieci. Zauważyli także, że program umożliwia pracę nad określonym tematem zarówno w domu, jak i w szkole, indywidualnie lub grupowo, a także we współpracy z rodzicami. Dodatkowym atutem programu jest jego atrakcyjność pod względem merytorycznym i wizualnym.
Co istotne, zdaniem nauczycieli, program przyczynił się do poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów. Raport pokazał wzrost wiedzy dzieci na temat higieny cyfrowej (90% dzieci), jak również na temat wpływu korzystania z urządzeń elektronicznych na zdrowie (87%). Co więcej, 87% nauczycieli deklaruje gotowość do polecania programu „Stacja Galaxy” innym pedagogom.
Opinia Magdaleny Olborskiej, ESG Manager w Samsung Electronics Polska, jest podobna: „Niedługo minie rok od startu pilotażowej edycji programu, a to doskonała okazja do podsumowań. Cieszymy się, że „Stacja Galaxy” zainspirowała wielu rodziców i nauczycieli do refleksji. Raport zawiera rekomendacje do udoskonalenia kolejnych odsłon programu. Będziemy rozwijać „Stację Galaxy” o zaproponowane treści i kontynuować naszą misję rozwijania kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego”.
Raport wskazuje również, że rodzice byli skłonni do współpracy i cieszyli się z możliwości włączenia ich do dyskusji między nauczycielami i uczniami. Podczas debaty podsumowującej pierwszą edycję programu „Stacja Galaxy”, eksperci – prof. dr hab. Jacek Pyżalski z UAM w Poznaniu i dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej, podkreślali rolę rodziców jako przewodników po cyfrowym świecie.
Do 31 grudnia 2024 roku szkoły mogą zgłaszać swoją chęć uczestnictwa w kolejnej edycji programu. Szkolne placówki, które spełnią wymagania regulaminu, mogą wziąć udział w unikalnym konkursie „Aktywna Stacja Galaxy”. Najbardziej zaangażowane szkoły mogą otrzymać nagrody rzeczowe: interaktywny flipchart Samsung Fl!p Pro oraz 15 tabletów Tab S9 FE.