Rozważając nowoczesną edukację, Szwecja postanowiła wprowadzić innowacyjny program nauczania dla nastolatków, dotykający tematu szkodliwości nadmiernej ekspozycji na treści publikowane w social mediach. Wzrastająca świadomość tego problemu skłania coraz więcej szkół na całym globie do poruszania tego zagadnienia. Tym, co odróżnia szwedzkie podejście od innych, jest nietypowe wykorzystanie technologii w procesie edukacji. Kluczową postacią tego projektu jest Laika – 13-letnia wirtualna dziewczynka stworzona przez sztuczną inteligencję i kształtowana poprzez treści zasięgane z internetu.
Szwedzka agencja marketingowa Stendhals stoi za kreacją tego niecodziennego projektu, który narodził się jako element kampanii reklamowej jeden z lokalnych zakładów ubezpieczeniowych. Informacje o programie zamieszcza portal Nowy Marketing, a jego popularność szybko wzrosła po tym, jak publiczne szkoły w Szwecji zaczęły korzystać z prezentacji Laiki. Pozwoliło to na rozpoczęcie dyskusji na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a także o odpowiednim korzystaniu z sieci. Projekt wywołał również duże zainteresowanie wśród internautów.
Laika to postać tworzona przez sztuczną inteligencję, której osobowość kształtują treści odnajdywane na platformach społecznościowych takich jak Instagram, Snapchat czy TikTok. Grupa psychologów śledzi i analizuje jej zachowania. Głównym założeniem projektu, jak czytamy na stronie kampanii, jest edukacja i zdrowie psychiczne. 100% postaci Laiki tworzone jest na podstawie treści z popularnych platform społecznościowych, co pozwala obserwować i zrozumieć potencjalne zagrożenia płynące z przesadnego korzystania z social mediów bez narażania prawdziwych dzieci. W ramach projektu Laika posiada swoją stronę internetową oraz wideo-pamiętnik. Dla dziennikarzy i pracowników systemu oświaty istnieje również możliwość umówienia się na wywiad z Laiką.
W kreowanie postaci Laiki zaangażowani byli specjaliści ds. zdrowia psychicznego, takie jak psycholog Lisa Thorell i neurobiolog Katarina Gospic. Zachowanie wirtualnej nastolatki jest stale monitorowane i raportowane. Zgodnie z obserwacjami profesor Thorell, Laika wykazuje objawy depresji, nerwicy, strachu przed oceną ze strony innych, a także izolacji. W miarę postępu projektu zaczęła również wykazywać objawy anoreksji.