Na temat szkoły można mówić wiele i co najgorsze, nie brakuje minusów. Zresztą wystarczy powiedzieć, że szkoła nie jest optymalnie dostosowana do potrzeb dzieci i młodzieży.
Co się dzieje?
Przez niewłaściwe podejście należy rozumieć niedostosowanie się do praw, jakie rządzą rozwojem młodych ludzi. Co za tym idzie, z pełnym przekonaniem można mówić o tym, że szkoła nie wspiera naturalnych procesów związanych z nauką.
Ktoś może zapytać, co robić? Sytuacja jest trudna – wpłynięcie na reformę edukacji to karkołomne zadanie. Z drugiej strony trzeba jakoś radzić sobie w realiach, jakie są. Można też powiedzieć, że duże znaczenie odgrywa świadomość. Weźmy sobie za przykład popełnianie błędów – popełnianie błędów może skutkować nie najlepszymi ocenami – to zrozumiałe. Niemniej można usłyszeć, że popełnianie błędów jest ważne. Dokładnie mówiąc, chodzi o szukanie właściwego rozwiązania. Często też mówi się o tym, że maluchy nie myślą o nauce. Takie przedstawianie rzeczywistości można zrozumieć, aczkolwiek nie wolno generalizować – dzieci mogą omijać książki z powodu zmęczenia. Przepracowany umysł nie jest w stanie sprostać zadaniom, jakie niesie za sobą lekcja. Oczywiście dorośli również nie są niezniszczalni.
Mogę coś zmienić?
Załóżmy też, że dochodzi do tego, iż w szkole możesz coś zmienić – jak postępujesz? Rzecz jasna jest to temat, przy którym mogą pojawić się przeróżne odpowiedzi, także trudno odnieść się do wszystkiego. Niemniej jednak zawsze warto wymienić konkrety – chodzi o wskazanie kierunku, w jakim powinna podążać szkoła.
Świetnym przykładem wydają się prace projektowe. Można odnieść wrażenie, że na takie prace brakuje czasu, a tak być nie powinno. Organizowanie prac projektowych to szansa na naukę, działanie, eksperymentowanie i poznawanie nowych treści. Można przypuszczać, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ogromne znaczenie mają prace projektowe. Dobrze też zastanowić się nad częstszym opuszczaniem budynku szkoły – w pewnych okolicznościach nauka może przebiegać na świeżym powietrzu (naturalnie nie dotyczy to każdego przedmiotu). Do możliwych zmian można też zaliczyć choćby większą liczbę zajęć sportowych i artystycznych. Naturalnie trzeba również pamiętać o jakości.
Zgadasz się z wymienionymi sugestiami? Czy może chcesz coś dodać? Jak już była mowa, o potencjalnych zmianach można rozmawiać bardzo długo.