Co robić, kiedy pojawiają się kłopoty z nauką? Można odnieść wrażenie, że najprostszym rozwiązaniem wydają się korepetycje. Oczywiście nie wszyscy mogą sobie pozwolić na takie wsparcie, ale sytuację finansową zostawmy – to temat, który możemy określić stosunkowo znanym.
Mogą pojawić się kary
Gdy nauka nie przebiega zgodnie z planem, bardzo możliwe jest pojawienie się kar. Można także powiedzieć, że jest to coś, co doskonale znamy (choć nie wszyscy z własnego doświadczenia). Podejście to jest pewnie stosunkowo popularne, ale wcale nie oznacza to tego, że mowa o czymś dobrym. Jest dokładnie odwrotnie – praktyka pokazuje, że czas nauki nie musi mieć wpływu na uzyskiwane oceny. Jeżeli pojawiają się złe wyniki w nauce, nie pozostaje nic innego jak odkrycie przyczyny, a to może okazać się naprawdę trudne.
Czas na korepetycje?
Załóżmy, że rodzice myślą o korepetycjach – korepetycje to dla wielu rodziców rozwiązanie kłopotu. Nastawienie na korepetycje jest zrozumiałe, ale nie można podchodzić do sprawy na zasadzie, że niedługo na pewno będzie po kłopocie.
Sprawa jest złożona – podczas korepetycji możemy mówić o całkowitej uwadze. W szkole takie rozwiązanie jest mało prawdopodobne – jedynym wyjściem zdają się zajęcia dodatkowe. Trzeba jednak pamiętać, że można mówić o zajęciach dla wyróżniających się uczniów i tych, którzy mają kłopoty z nauką. Nikt też nie mówi, że w każdej szkole można znaleźć takie zajęcia. Z drugiej strony kłopoty dziecka mogą mieć związek z problemami rodzinnymi czy też przystosowywaniem się do nowego środowiska – jeśli naturalnie mamy do czynienia z nowym miejscem. To rzecz jasna przykłady – wystarczy powiedzieć, że problem może wiązać się z uwarunkowaniami indywidualnymi.
Zwykła rozmowa
Jak widać, są różne przypadki i co za tym idzie, trudno cokolwiek doradzić. W zasadzie można stwierdzić tylko jedno – na początku należy postawić na zwykłą rozmowę. Rozmowa to podstawa, ale wydaje się, że jest to podstawa, o której często zdaje się nam zapominać. Jeżeli będzie szczerze, być może uda się zrozumieć sytuację.
Kiedy sytuacja się wyjaśni, nie pozostanie nic innego jak przejście do działania – działania zależnego od tego, co się usłyszało.