W momencie, kiedy niektórzy studenci już korzystają z zasłużonego odpoczynku feriowym, inni nadal oczekują na zakończenie semestru i oceny końcowe. Czy możliwe jest poprawienie „niedostatecznej” oceny na koniec semestru? Kto ustala procedury poprawiania ocen? Czy ocena z półrocza wpływa na ostateczną klasyfikację roczną? Odpowiadamy na te pytania, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.
Pierwszym krokiem do poprawy oceny jest informacja dla ucznia o tzw. przewidywanej ocenie na półrocze oraz możliwości jej podniesienia. Każda szkoła sama określa proces oraz harmonogram poprawek, które są częścią statutu szkoły. Nie istnieje jednolity system „poprawiania niedostatecznych” wyników na koniec semestru, ponieważ różnią się one w zależności od poszczególnych instytucji edukacyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, schemat poprawki dostępny jest w większości szkół i przebiega podobnie. Metody i terminy informowania o przewidywanej ocenie są zazwyczaj zawarte w statucie szkoły. Ważne jest, że okres między poinformowaniem ucznia o przewidywanej ocenie a wystawieniem końcowej oceny może znacznie się różnić w zależności od szkoły, ale zazwyczaj wynosi około miesiąca.
Stowarzyszenie Umarłych Statutów, które edukuje na temat praw uczniowskich, przypomina o istotnym rozróżnieniu: „Warto podkreślić, że ocena może być przewidywana, a nie proponowana. Nauczyciel nie przedstawia uczniowi propozycji oceny – to by sugerowało, że uczeń ma prawo odmówić jej przyjęcia. Nauczyciel przewiduje ocenę, którą zamierza dać uczniowi i informuje go o kryteriach, które muszą zostać spełnione, aby te przewidywania były realne”.