Odkrywanie własnych możliwości: Klucz do efektywnego nauczania

Często dyskutuje się o konieczności przemian w systemie edukacji, kładąc nacisk na aspekty techniczne, takie jak treść nauczania, oceniania i zadania domowe. Niemniej jednak, dogłębne zrozumienie funkcjonowania oświaty pokazuje, że najważniejszym elementem są ludzie – studenci i ich nauczyciele.

O tym, jak przekuć pragnienia w działanie pisała I. Majewska-Opiełko, psycholożka i doradca rozwoju ludzi i firm. Według niej, musimy najpierw odkryć nasze „skrzydła”, czyli osobiste talenty i umiejętności, nauczyć się ich używać i uruchomić siłę, która pozwoli nam unosić się wysoko. Może warto zacząć od interpretacji tych słów?

Jesteś jedyną osobą, którą znasz lepiej niż ktokolwiek inny. Od dnia narodzin posiadasz potencjał, który możesz rozwijać i wykorzystywać na różne sposoby. Warto cieszyć się sobą i swoimi osiągnięciami zamiast martwić się porażkami.

Planując zmiany w swoim życiu często skupiamy się na pytaniach typu „co zrobić” i „jak to zrobić”. Jednak najważniejsze jest pytanie „co chcę osiągnąć?”. Musimy mieć jasno określone cele i efekty, które chcemy uzyskać.

Pytania takie jak „Jak mogę się zmienić, aby osiągnąć moje cele?”, „Gdzie znajdę ludzi, którzy mogą mi pomóc i jak z nimi współpracować?” i „W co powinienem zainwestować?” mogą nam pomóc spojrzeć na rzeczywistość z innej perspektywy.

Mieszkańcy naszego świata muszą zadawać sobie ważne pytania. Zwłaszcza nauczyciele muszą zastanawiać się nad swoją rolą i relacją z uczniami. Pytania dotyczące wartości, zasad i codziennych działań są niezwykle istotne.

Osoby, które skutecznie realizują swoje pragnienia, charakteryzują się sześcioma cechami: unikają słowa „problem”, są zdyscyplinowane i konsekwentne, nie boją się przyszłości, żyją dla innych, akceptują nudę i trudności.

Potrzeby rodzą się najpierw. Wypływają one z różnych doświadczeń, obserwacji i rozmów. Realizacja tych pragnień wymaga aktywności. Musimy próbować, uczyć się o naszych możliwościach i ograniczeniach. Z czasem stajemy się coraz lepsi w tym, co robimy.

Uczniowie są głównymi krytykami nauczycielskiego działania, co nie jest łatwe. Musimy zastanowić się, dlaczego tak jest i co możemy zrobić, aby poprawić sytuację. Mamy wiele powodów do cieszenia się z efektów naszej pracy. Warto docenić swoje osiągnięcia i dążyć do jeszcze większych.