Plan wprowadzenia jednozmianowości w szkołach: przegląd sytuacji i możliwości

Analitycy Ministerstwa Edukacji Narodowej aktualnie skupiają się na badaniu problemów związanych z funkcjonowaniem wielozmianowości w polskich szkołach. Celem tych analiz jest przygotowanie najbardziej efektywnych strategii dla zamiany systemu wielozmianowego na jednozmianowy – wyjaśniła Katarzyna Lubnauer, zastępca ministra edukacji.

System jednozmianowy w szkołach to jeden z głównych punktów programu „100 Konkretów!” Koalicji Obywatelskiej, zaprezentowanego podczas konwencji programowej 9 września 2023 roku w Tarnowie. Donald Tusk, lider ugrupowania, obiecał tam, że jeżeli jego partia wygra wybory, przystąpi do realizacji tych 100 postulatów już od pierwszego dnia rządów. Upłynęło jednak 100 dni od ich rozpoczęcia, a tylko niewielka część z nich została wdrożona – zauważył Dariusz Matecki, poseł Prawa i Sprawiedliwości.

Matecki przypomniał również deklarację Tuska o tym, że proces przejścia polskiego systemu edukacji na jednozmianowy zostanie rozpoczęty w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Zapowiedział, że od 1 września 2025 roku wszystkie polskie szkoły podstawowe będą funkcjonować w systemie jednozmianowym. Poseł PiS zapytał, dlaczego ta obietnica wyborcza nie została zrealizowana i na jakim etapie jest jej realizacja.

Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, odpowiedziała na te pytania, podkreślając, że badania nad procesem przejścia szkół na system jednozmianowy są nadal prowadzone. Zauważyła także, że pomimo reformy edukacji wprowadzonej w 2017 roku, która zwiększyła liczbę uczniów w poszczególnych rocznikach, kwestia wielozmianowości nie była przedmiotem zainteresowania ministrów edukacji przez ostatnie 8 lat.